Monday, June 3, 2013

Takaful dan Talipon Canggih

Sedarkah anda,

Orang kita mampu untuk tukar talipon canggih setiap hari/bulan/tahun tapi untuk mentakafulkan diri punya payah, punya pahit kata orang.

Talipon canggih sekarang ni dia punya harga tak kurang Rm2000. Ya, punya power dan kayanya sampai setahun sekali paling tidak boleh beli 1 telipon canggih. Jadi apa yang korang boleh dapat selain fungsi hanyalah kepuasan dan lagak serta gaya sebab anda adalah seorang pengguna telipon canggih yang terkini,power dan mantap.

Tapi apa jadi bila harini beli esok dah keluar yang baru? Takkan nak tukar lagi?

Tahukah kalian yang kos takaful individu setahun pun baru ada dalam Rm1800. Ya, Rm1800 yang macam tak nampak apa2 depan mata. Yang ada cuma sekeping kad sebesar ic dengan kertas2 yang penuh dengan terma2 blablabla itu ini.

Tapi, dengan Rm1800 yang dikeluarkan tu, anda ada duit untuk digunakan kalau kena sakit, masuk hospital, terjadi kemalangan, kematian, kecacatan dan blablabla. Nilainya tidaklah banyak, tidak pula sedikit. Lebih kurang dalam satu juta nilai dia. Ya, satu juta. Memang saja aku eja sebab kalau tulis pakai angka, panjang sangat kosong. Ahh satu juta, apa la sangat nilai dengan kalau nak dibandingkan dengan telipon dua ribu yang boleh buat modal mengorat dan bergaya.

Sabar tuan/puan. Satu juta yang aku cakap tadi dia punya lagak belum sampai. Lagak dan gaya dia akan sampai bila mana sakit yang datang tanpa dijemput tu hadir/meresap ke dalam tubuh badan kalian. Lagak tu akan sampai bila mana korang sakit, korang boleh check in dekat hospital private, dekat hospital yang nurse dia cantik2, makanan dia punya sedap, katil punya empuk, bilik punya wangi, selak langsir nampak klcc, tak sesak, selesa. Nampak, nampak betapa bergaya dan berlagaknya? Inilah baru dikatakan lagak dan gaya yang sesuai dan bertepatan dengan konsep. Lagak dan gaya untuk kesihatan. Kahkahkah.

Ahh ada pulak yang kata dah sakit buat apa nak selesa sangat. Tak penting semua tu asal ada doctor, misi yang jaga pun dah ok.

Baiklah tuan/puan, siapa sini yang rasa dia selesa,seronok bila mana bersesak2 dalam hospital biasa, yang kadang kala doctor kejap ada,kejap pergi,kejap handle patient tu, kejap kena pegi tengok patient ni.

Siapa yang rasa taknak keselesaan dan ketenangan bila dia sakit, sedara mara datang pun selesa nak melawat, bilik sendiri, ada tv, bilik air sendiri. Siapa? Aku rasa semua nak.

Perghh, ni baru cerita sikit pasal medikel kad, belum lagi sembang bab dapat duit puluh ribu kalau kena sakit, mati. Belum masuk bab investment yang syariah compliant lagi.

Argh. Aku tulis panjang2 pun bukan korang nak baca sangat. Korang lagi rela nak teliti spec handphone baru, bila handphone baru nak keluar, nak sampai ke Malaysia bila.
Terpulanglah, kalau korang rasa handphone tu lebih menggembirakan korang masa korang sakit, yang mampu untuk tolong korang bayar bil hospital. Teruskan lah. Aku takde la pulak nak halang korang beli handphone baru, tapi berpadalah. Kadang kala kita ni perlu jugak melihat ke hal lain dalam hidup kita ni.

Sakit, mati, eksiden dsb. ni adalah benda yang sukar untuk dijangka. Cepat2 lah bertakaful mana tahu lepas habis je baca artikel ni, korang rebah? Hah, pandai2 lah nak mintak tolong kat handphone tu.

Akhir kata dari aku,

"Apa barang pakai telipon mahal, baju mahal, seluar mahal, kasut mahal, kereta mahal tapi bila sakit...."

Ahh, malas lah aku nak kabor kat sini, korang pikir lah sendiri mana yang patut.

Nah, sekarang siapa yang bersetuju dengan hal ni, macam biasa lah. Emel/contact aku cepat2, kita set appointment cepat2 jugak.

faes.redzuan@gmail.com / 011-19997178 (FAIS)

No comments: