Thursday, June 6, 2013

Perihal Takaful II

Sebenarnya prinsip takaful ni bukan hanya jatuh pada lagak macam yang aku sembang kan tempoh hari.

Takaful ni pada asasnya nak meringankan beban orang yang ditimpa musibah.

Sebagai contoh Ali yang mengambil takaful dengan caruman Rm200 sebulan. Tiba-tiba lepas setahun Ali ni ditimpa sakit, dimasukkan ke hospital, disahkan menghidap sakit kronik, perlu menjalani pembedahan dan rawatan susulan.

Jadinya, yang Ali ni akan dapat bila sakit, masuk hospital private atau pakar yang memang power. Dapat doctor yang power, misi yang jaga pun power, makanan power, tahap keselesaan yang power dan serba serbi power. Bila dah serba serbi power ni bil dia tak usah kabor la macam mana. Tapi Ali nak risau apa, sebab bil yang power tu tadi dicover baik punya oleh medikel kad yang power.

Tang medikel kad power ni lah yang akan membiaya berbagai jenis bil dan rawatan untuk si Ali ni sepanjang dia dirawat dari tempoh dia ditahan kat ward, dijalankan pembedahan terhadapnya dan rawatan susulan terhadap diri beliau ni.

Lepas tu bila jadi sakit kronik ni Ali dapat lagi duit belanja/pampasan yang tertera dalam polisi. Ambil contoh Rm20k misalnya. Ya, Rm20k ni nampak macam tak berapa banyak sangat. Tapi, kalau kata Ali ni datang dari keluarga yang sedang2 income sebulan depa, tak ke sikit sebanyak boleh tolong keluarga Ali ni. Kira ada la jugak daripada tak dapat apa2. Kira ok la jugak baru bayar premium Rm150 sebulan selama setahun dah boleh dapat Rm20k.

Lepas tu pulak bila dah sakit macam ni. Takaful ni macam mana? Bulan2 sapa nak bayarkan lepas ni? Kerja dah takde, dah sakit dah tak dapat nak kerja. Ahh sudah.

Tenang, tenang..

Takaful Ali ni, biar prudential yang kasi setel! Ya, premium yang tadi kena bayar Rm200 bulan2 tu prudential yang bayar! Kalau dah ada anak bini yang ditaja sekali. Dengan anak bini dia sekali prudential kasi setel!

Hah, nak lagi?

Boleh bagi tarak hal, tu tadi yang cerita Ali duk dalam hospital (wad) sampai 2 minggu tu, ingat duduk saja ke kat situ. 1 malam duduk dah la free, makan free, misi pulak lawa. Dapat lagi elaun wad satu malam Rm200. Kalau duduk 10 malam? Hah kiralah sendiri. Kira, kira...

Ni belum masuk bab return investment cash lagi nih. Kahkahkah.

Sekarang korang bagitau. Tak cukup power lagi ke takaful ni?

Yang mana dah ada medical kad dari kompeni tu, jangan ncepat sangat berpuas hati. Medikel kad kompeni lu orang tu dah kira bonus, tapi saranan aku adalah lebih elok kiranya untuk kalian standby individual medikel kad. Misal kata kalau kena buang kerja ke, jadi apa2 ke, value dalam kad tu tak cukup nak kaver ke. Peace of mind bro!

Meminjam kata2 dari sahabat aku,

“Ahhhhhhh yang apa benda pun tak ada, aku cuma boleh kirimkan sekeping doa supaya kalian terpelihara dan tidak sombong dengan NikmatNya.”

Nah, sekarang siapa yang masih rasa hal takaful ni biasa-biasa, kalian teruskan menjalani kehidupan macam biasa. Siapa yang dalam diri dia dah mula ada bibit2 resah tu, dah boleh dah cuba2 contact aku.

Macam biasa lah. Emel/contact aku cepat2, kita set appointment cepat2 jugak.
faes.redzuan@gmail.com / 011-19997178 (FAIS)

No comments: