Sunday, April 24, 2011

Gua dan Cik Erni yang Terlanjur

Tidur gua yang sangat aman disertakan dengan mimpi-mimpi yang agak lembap dikejutkan dengan satu suara yang tidak asing lagi. Tangisan Cik Erni pagi itu sangat mendayu dan sekali sekala sangat tak masuk akal melodi tangisan yang beliau persembahkan. 

Gua terus bangun sambil genyeh-genyeh mata sekali dua, menggeliat selagi mau dan menguap sambil menutup mulut. Bila agak tune nak bangun dah dapat baru gua bangun lantas gua usyar apa yang patot. Suara tangisan Cik Erni masih tak kehabisan. "Tinggi jugak nafas dia ni, kalau masuk AF ada cann nak menangg..gung ni."
desis gua perlahan.

Lantas gua mendapatkan Cik Erni. Gua lihat dia dalam keadaan yang sangat dramatik. Gua tak pasti sama ada dia benar-benar menangis atau sedang memperkuatkan mutu lakonan nya sebab gua ada dengar itu hari Cik Erni berhajat nak masuk odisen anak wayang. "Awat hang ni dok teghiyak pagi-pagi? Aku nak tidoq lama sikit ponn tak boleh la.. Hang ni Erni, apa pun tak bley!". Omelan gua disertakan dengan tarikan manja di telinga Cik Erni. Tangisan beliau semakin reda dan muka beliau gua tengok dah mula kemerahan. Malu lettew!

"Apo masalah ekau ni Erni oii. Pagi-pagi laie ekau dah momokak! Somalam satu hari ekau tak bulik ghumah mano poei eii? Jantan mano yang ekau ikot Erni oi. Kan den dah koba awal laei. Sosial, sosial jugak, badan tu kono la jago. Ekau pon tau den ni sibuk, mano la den sompat nak nengok ekau sopanjang maso. Ni haa.. somalam ekau kua ghumah, sms den pon idak. Lagi kan nak nalipon. Kredit den dah topapkan. Apo laei masalah hee ekau ni Erni oii." Gua bebel panjang sama Cik Erni. Lama dah gua sabar dengan beliau ni, pagi ni baru sempat gua luahkan.

"Abe Eis, Erni keno lipak male tadi. Huuu... Maapkan Erni be, Erni tak sengajo. Erni tokse ikot jate tu. Di dok pakso Erni. Erni tokse. Tokse! Guane ni be, Erni.." Erni mematikan kata-katanya. 

"Haa, ngape kamu ni! Dah kena dah ke?!" Tanye gua separa terkejut.

Cik Erni mengangguk perlahan. Disusuli dengan tangisan yang agak menyakitkan telinga. Gua tak boleh nak cakap apa dah. Gua mandikan Cik Erni pagi tu biar dia rasa tenang. Gua siap sabun, main buih, syampu rambut siap dengan gosokkan gigi beliau lebih kurang. Lepas gua siapkan Cik Erni baru gua mandikan diri gua pulak.

Sekarang, Cik Erni dah selamat melahirkan anaknya. Tak ramai pun, ada la dalam 4 ekor. Kaler lain-lain. Gua tak tau bapak bayi ni mane rupa kulit dia. Pelik sangat gua tengok pesen kulit anak-anak si Erni ni. Apa pun gua redha. Mana ada kucing jantan nk bertanggungjawab dengan apa yang dah beliau lakukan. Tapi gua respek keputusan Cik Erni, dia sanggup menjaga kandungan beliau sampai anak beliau lahir. Tak macam spesis manusia, buang anak rata-rata.  

Sekian. 

3 comments:

AAINA said...

hahaha. dah agak dah kucing! dah agak dahh!

eh tapi tau tak? ade kawan saye cakap. kucing tu kn, satu anak dia, mewakili satu kucing jantan. entah ye ke dak. tak tau lee, hihi

faes redzuan said...

kehkehkeh..mne ler sy tau cik aaina oii..
tunggu saye study sains kaji hayat kucing la dulu..

Syuk Ry said...

ahak2.. nice entry..